MITÄ KIROPRAKTIIKKA ON? SOPIIKO SE MINULLE?

Kiropraktikon vastaanotolle hakeudutaan usein jonkin vaivan, kivun tai oireen vuoksi. Yleisimpien syiden joukossa ovat mm. alaselkäkipu, päänsäryt, migreeni, hengenahdistus, huono ryhti, niska-hartiaseudun ongelma, käsien tai jalkojen puutuminen, iskiaskipu, olkapäävaivat, ummetus, refluksi, astmaoireet, selittämättömät kivut tai oireet, ongelmat selän välilevyjen kanssa.

Kiropraktiikassa on kuitenkin kysymys paljon muustakin kuin pelkästään oireiden hoitamisesta. Ryhti ja selkärangan liike vaikuttavat hermoston ja sitä kautta koko kehon toimintaan. Ryhtivirhe tai selkärangan liikevajaus voivat estää hermoston (aivojen ja kehon välisen yhteyden) normaalin toiminnan: tästä voi seurata esimerkiksi vastustuskyvyn laskua, väsymystä, ruoansulatusoireita, tai monia muita terveyden haasteita.

Kiropraktisen hoidon tarkoituksena on palauttaa selkärangan luonnollinen liikkuvuus ja siten hermoston ja koko kehon normaali toiminta.

LAPSET JA ODOTTAVAT ÄIDIT

Myös lapset ja odottavat äidit voivat käydä hoidossa turvallisin mielin. Monet lapsuusiän kolhut ja kaatumiset voivat vaikuttaa rangan liikkeeseen. Lisääntynyt ruutuaika ja passiivisuus ovat omiaan vaikuttamaan entistä enemmän hermoston toimintaan, ryhdin ohella. Raskausaika ja synnytys itsessään voivat olla hyvinkin traumaattisia vaiheita lapsen kehityksessä ja näin altistaa lapsen kehon virheasennoille jo "ensi metreiltä" lähtien.

Lasten hoitaminen on hyvin pehmeää ja kevyttä: aivan kuten aikuistenkin hoitamisessa, myös lasten kohdalla kaikki hoidot tehdään kehoa kunnioittaen eikä mitään tehdä väkisin.

Monet raskaanaolevat ovat saaneet kiropraktiikasta helpotusta raskauden myötä tulleisiin selkäoireisiin. Useat äidit ovat kertoneet, kuinka kiropraktisen hoidon myötä heidän seuraavat raskautensa tai synnytyksensä ovat sujuneet edeltäviä kivuttomammin ja nopeammin.

MITEN KIROPRAKTIKKO HOITAA?

Mitä vastaanotolla tapahtuu?

Kaikki alkaa ensimmäisestä käynnistä, jossa kiropraktikko käy läpi terveyshistoriasi ja tilanteesi. Tutkimuksessa käydään läpi, kuinka selkärankasi liikkuu ja arvioidaan mahdolliset ryhtivirheet. Mikäli hoidolle ei löydy estettä, saat tutkimuksen jälkeen ensimmäisen adjustmentin eli kiropraktisen hoidon.

Kiropraktiikassa hoitoja ei tehdä väkisin, vaan pehmeästi kehon luonnollisia liikeratoja seuraten. Erilaisia hoitotekniikkoja on lukuisia, joista jokaisen kehon kohdalla käytetään parhaiten sopivia keinoja.

Jokainen keho paranee hieman eri tavalla: yksilöllinen hoitorytmi selviää ensimmäisen käynnin tutkimuksen perusteella.

Haluatko varata ajan ensimmäiselle käynnille? Soita meille!

USEIN KYSYTTYÄ

Sopiiko kiropraktinen hoito minulle? Miksi lasten kannattaa käydä hoidossa? Entä jos selkäni on todella kipeä? Lue vastaukset näihin ja moniin muihin kysymyksiin alta:

"Kiropraktikon hoidossa selkärangasta kuuluu joskus ääniä. Sattuuko kiropraktinen hoito?"

Kiropraktisen hoidon ei kuulu aiheuttaa kipua. Kiropraktikon hoito on pehmeää ja hoidossa käytettävät voimat ovat hyvin kevyitä. Kiropraktikko kunnioittaa aina asiakkaan kehon liikkeitä, eikä mitään hoitoja tehdä voimalla tai pakottaen. Joskus hoidon jälkeen lihakset voivat tuntua aralta: tämä menee kuitenkin nopeasti ohi ja johtuu siitä, kun kehon liikeradat muuttuvat eivätkä lihakset ole vielä tottuneet uuteen tapaan tehdä töitä.

"Miksi kävisin kiropraktikolla kun minulla ole kipuja selässä?"

Kiropraktiikassa on kyse paljon muustakin kuin kivusta tai oireista: hyvin liikkuva selkäranka hermoston ja sitä kautta koko kehon normaalin toiminnan edellytyksiä. Useat urheilijat käyvät säännöllisesti hoidossa juuri tästä syystä: on helpompi huoltaa itseään silloin, kun ollaan terveitä ja keho toimii. Ennaltaehkäisy on vaurioiden korjaamista paljon helpompaa!

"Kuinka kauan kiropraktikon koulutus kestää?"

Kiropraktikon koulutus kestää noin viisi vuotta. Opinnot vastaavat ensimmäisen 2-3 vuoden osalta vaativuudeltaan lääkärikoulutuksen vaatimuksia. Opinnot sisältävät mm. hyvin laajasti ihmisen anatomiaan, fysiologiaan ja neurologiaan liittyviä aiheita. Kiropraktikoksi ei voi opiskella Suomessa, vaan koulutukseen on aina hakeuduttava yliopistoon ulkomaille. Suomessa rekisteröidyt, virallisen koulutuksen saaneet kiropraktikot löydät täältä.

"Olen raskaana. Kannattaako minun käydä kiropraktikolla, vaikkei minulla ole selkäkipuja?"

Raskauden aikana keho käy läpi suuren määrän fysiologisia ja hormonaalisia muutoksia. Kiropraktinen hoito voi auttaa kehoasi mukautumaan näihin muutoksiin ja toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla raskauden ja synnytyksen aikana.